Journalistisen viestinnän ja markkinointiviestinnän eroja

 Journalistinen viestintä

  • Tiedon keräämistä, varmentamista, esittelyä ja esittämistä joukkoviestimien avulla
  • Uutiset ja uutisointi
  • Käsittelee yhteiskunnallisesti tärkeitä asioita
  • Ajankohtaisuus
  • Totuudenmukaisuus
  • Pyrkii noudattamaan eettisiä ja tiedollisia normeja
  • Sitoutunut journalistin ohjeeseen, joka on ”Julkisen sanan neuvoston kannatusyhdistyksen laatima ammatillinen eettinen ohjeistus sanomalehtien, tv-kanavien ja vastaavien viestimien toimittajille” ja jonka noudattamista valvoo Julkisen sanan neuvosto.
  • ”Journalismi on julkisesti hyväksytty, erityistietoon ja -taitoon sekä koulutukseen perustuva toimiala, joka edesauttaa yhteiskunnan toimivuutta, jopa yhteistä hyvää (Pietilä 2012; vrt. Koljonen 2013a, 92–93).”

 

Markkinointiviestintä

Markkinointiviestinnän avulla yritys tekee itsensä näkyväksi ja houkuttelee ihmisiä ostamaan tuotteitansa ja palveluitansa.

Markkinointiviestinnän eri osa-alueita ovat muunmuassa mainonta, menekinedistäminen, PR ja viestintä, tiedotus-ja suhdetoiminta, myyntityö, markkinointiprosessi, suoramarkkinointi, yritysmielikuvan luominen ja brändäys.

”Markkinointiviestintää tekevät kymmenet tuhannet sen eri osa-alueisiin erikoistuneet yritykset eri puolilla maailmaa, kuten mainostoimistot, viestintätoimistot ja verkkoviestintään erikoistuneet digitoimistot.”

 

Kuva_markkinointiviestintä
http://www.verkkovaria.fi/taydentavat/markkinointi/wp-content/uploads/2015/12/Dia1-1.jpg

 

Kuva 2:markkinointiviestintä
http://www.verkkovaria.fi/taydentavat/markkinointi/wp-content/uploads/2015/12/Dia2-1.jpg

Lähteet:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Journalismi

https://fi.wikipedia.org/wiki/Journalistin_ohjeet

http://www.jsn.fi

https://grapevine.fi/2014/01/mita-on-markkinointiviestinta/

http://www.verkkovaria.fi/taydentavat/markkinointi/?page_id=495

verkkovaria.fi

https://fi.wikipedia.org/wiki/Markkinointiviestintä

http://www.jsn.fi/journalistin_ohjeet/

https://etiikka.fi/media-ei-ole-journalismi/

http://mediaviestinta.fi/blogi/suomalaisen-journalistin-itseymmarrys-muutosten-keskella/

Postauksen kansikuva: https://pixabay.com/en/press-journalist-photographer-news-1015988/

 

 

 

 

 

 

 

 

Jätä kommentti

Website Built with WordPress.com.

Ylös ↑

Katin kehräys

viestintä / valokuvaus / tekniikka / suunnittelu

outioppii

Media-alan aikuisopiskelijan oppimispäiväkirja ja työnäytekansio

WordPress.com News

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.