Journalistinen viestintä
- Tiedon keräämistä, varmentamista, esittelyä ja esittämistä joukkoviestimien avulla
- Uutiset ja uutisointi
- Käsittelee yhteiskunnallisesti tärkeitä asioita
- Ajankohtaisuus
- Totuudenmukaisuus
- Pyrkii noudattamaan eettisiä ja tiedollisia normeja
- Sitoutunut journalistin ohjeeseen, joka on ”Julkisen sanan neuvoston kannatusyhdistyksen laatima ammatillinen eettinen ohjeistus sanomalehtien, tv-kanavien ja vastaavien viestimien toimittajille” ja jonka noudattamista valvoo Julkisen sanan neuvosto.
- ”Journalismi on julkisesti hyväksytty, erityistietoon ja -taitoon sekä koulutukseen perustuva toimiala, joka edesauttaa yhteiskunnan toimivuutta, jopa yhteistä hyvää (Pietilä 2012; vrt. Koljonen 2013a, 92–93).”
Markkinointiviestintä
Markkinointiviestinnän avulla yritys tekee itsensä näkyväksi ja houkuttelee ihmisiä ostamaan tuotteitansa ja palveluitansa.
Markkinointiviestinnän eri osa-alueita ovat muunmuassa mainonta, menekinedistäminen, PR ja viestintä, tiedotus-ja suhdetoiminta, myyntityö, markkinointiprosessi, suoramarkkinointi, yritysmielikuvan luominen ja brändäys.
”Markkinointiviestintää tekevät kymmenet tuhannet sen eri osa-alueisiin erikoistuneet yritykset eri puolilla maailmaa, kuten mainostoimistot, viestintätoimistot ja verkkoviestintään erikoistuneet digitoimistot.”
Lähteet:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Journalismi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Journalistin_ohjeet
https://grapevine.fi/2014/01/mita-on-markkinointiviestinta/
http://www.verkkovaria.fi/taydentavat/markkinointi/?page_id=495
verkkovaria.fi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Markkinointiviestintä
http://www.jsn.fi/journalistin_ohjeet/
https://etiikka.fi/media-ei-ole-journalismi/
http://mediaviestinta.fi/blogi/suomalaisen-journalistin-itseymmarrys-muutosten-keskella/
Postauksen kansikuva: https://pixabay.com/en/press-journalist-photographer-news-1015988/
Jätä kommentti